31. mai 2010

Bok 2: A Single Man av Christopher Isherwood

A Single Man ble lest ferdig da jeg av uvisse grunner hadde tatt feil bane og plutselig befant meg på Borgen, ikke Blindern som planlagt. Hvordan dette skjedde er igrunn et mysterium siden jeg tross alt gikk på ringbanen da jeg dro hjemmefra. Men boka ble iallfall endelig lest ferdig og jeg og hovedpersonen George skilte våre veier etter en ganske så hyggelig tur.

Denne boka var i utgangspunktet lett sjokkerende da den kom i 1964 siden Isherwood skildrer en dag i livet til homofile George. Han har mistet livspartneren sin Jim og vi får følge han en helt normal dag hvor han prøver å takle dette samtidig som han skal fungere som engelskprofessor, bestevenn og menneske generelt. Noe av det fineste med boka for min del er igrunn språket, og spesielt begynnelsen.Alt i alt er det en trivlig og ganske trist liten bok, og den gjør seg forsåvidt også like bra på film. Forøvrig er det noe bekymringsfullt at jeg tilsynelatende bruker ca. en måned per bok i rundreisen. Med denne farten vil jeg jo være ferdig om søttiåtte månder, eller omtrentlig seks og et halvt år... Aiaiai. Neste stopp: Finland!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...