9. mars 2012

Eg blir her, eg drar ikkje II

Av og til, spesielt nå, så lurer jeg på hva du egentlig gjorde når du var her i Paris, hvor du satt, hva du så. Hvor hang du? Hvem hang du med? Likte du også Canal St-Martin, eller var det for åpenbart for deg? Nesten mer åpenbart en Marais? Hang du noengang i Belleville? Jeg vet jo at du var på Cannibale av og til, fant det tilfeldigvis ut etter at vi tilfeldigvis hadde ramla inn der første kvelden og spiste entrecôte etter midnatt. Det tror jeg nok kanskje du og hadde gjort, om du kunne, du spiste jo alltid vilkårlig mat til vilkårlige tidspunkt. Jeg husker fortsatt at jeg av og til fikk mms midt på natta når du rava rundt i Brussel og hadde valgt deg Moules Frites som nattmatt, ikke så innmari praktisk kom du vel frem til.

Hva hadde vi gjort, om vi faktisk hadde møtt hverandre i Paris som du foreslo? Hva hadde du vist meg? Hva hadde vi snakket om? Hva hadde vi spist? Hvem hadde du vært? Hva hadde vi vært? Jeg tror vi hadde vært kompiser, i alle fall, og ledd godt av vår tidligere greie, som Roger og Joan, vi var jo på mange måter litt Roger og Joan igrunn, iallfall før fjerde sesong. Og vi hadde definitivt spist noe suspekt, og definitivt ikke makroner. Jeg antar det hadde blitt mye Kir Royal, kanskje mest for min del, du var vel mer på pastis'en, du var jo alltid den eldste, men ikke akkurat voksne av oss. Du ville nok vist meg ting som man må ha funnet litt på slump, ikke nødvendigvis lest om, vært den verdensvante som bodde et halvår her eller der når du følte for det. Vi hadde sikkert tatt absinthkvelden en gang til, og vært interne, eventuelt ganske upassende.

Men det er fint å vite da, at jeg tror du hadde likt meg i Paris nå, at du hadde likt mine italienske eskapader og dysfunksjonelle relasjoner, at du hadde likt idéen om å rømme avgårde med masteren på tampen, for å spise god mat, drikke vin og flanere rundt i Paris, du hadde ledd av oppmerksomheten jeg og Eirin får på grønnsaksmarkedet, at vi har makroner og ingrediensene til Kir Royal i kjøleskapet, at vi sjelden kommer lenger enn til 90-tallsmusikken før vi kollapser hjemme i leiligheten, at vi er de som alltid ler høyt på metroen fordi vi er så håpløse at vi ikke får opp døra engang. Jeg tror du hadde likt at jeg skriver master om hysteri, Louise Bourgeois, spektakulær virkelighet og myter også, og at jeg skal ta toget til London bare for å gå på utstilling med selvsamme Bourgeois. Og da vet jeg igrunn at jeg gjør noe riktig, selv om det er litt klisjé, at jeg lever som du hadde likt, hadde gjort, om du kunne.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...