23. februar 2011

Våre reisende

Jeg er jo evig treig på å skrive ferdig om hele den lange turen jeg var på i fjor sommer, men har ikke helt hatt overskudd innimellom masterprosjektbeskrivelser, ymse ferier og det faktum at jeg for tiden lager to fysiske bøker til paps fra turen. Men så fort bok ein er sendt avgårde så kommer fortsettelsen! Muligens. Ser for meg at mange venter i spenning. I mellomtiden tenkte jeg å presentere de reisende (altså hele to personer, aiai!) for de som ikke egentlig har fått meg presentert ordentlig heller...

To kuler blir plutselig to is
Hilde:
Lettere nevrotisk reiseleder med god evne til å krangle med grensevakter og å kjøpe billetter på russisk uten å kunne språket. Behersker også å lese kyrillisk, noe som kommer godt med når man skal dechiffrere russiske menyer eller ta metro i Moskva. Er generelt ganske sint når folk bruker kjønn som grunnlag for idiotisk behandling, men kan også smile ekstra pent til sure russiske menn med maskingevær bare for å få lov til å ta bilde på togstasjoner selv om det er ulovlig. Blir også ganske sint av regn, surt vær, vimsing og dårlige middager. Bruker ikke bukser, men har en praktisk shorts når anledningen krever det.

Paps
Arild, også kjent som Paps:
Noe distré professortype som verdsetter flott utsikt og landskap i endring, noe han spesielt liker å fordype seg i når grensekontrollørene vil krangle om manglende tollskjemaer. Kommer seg unna provodnitsaenes (togvertenes) kjefting og ubehagelige situasjoner med å late som om han er midlertidig døv og er ellers flink til å skaffe seg togvenner og å bruke samovaren flittig. Blir lett hysterisk av små mongolske hester. Flink til å kle seg etter været og har aldri de samme kulde eller varmeproblemene som reisefølget, og skjønner heller ikke helt hva "vondt i føttene" eller "knærne er på vei ut av kneskåla" betyr.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...