1. juli 2011

Ingen høst uten bøker!

Det er egentlig helt feil å i det hele tatt nevne høsten allerede i begynnelsen av juli (to ganger på rad..) men nå som jeg er tilbake på jobb etter en måneds fravær, og endelig har fått litt oversikt over hva som skal dukke opp til høsten, så må det bli litt høstprat allikevel. Og bokhøsten er jo uanstt alltid stas! Nå har ikke alle forlagene sluppet høstlistene sine offisielt enda, men her er iallfall de bøkene jeg enn så lenge gleder meg mest til i høst.

Bokhøsten braker løs med Frode Grytten allerede 26 august, og dette er hans første bok på Oktober forlag. Grytten er jo mest en novellemann, men Saganatt skal ifølge ryktene være en slags slektsroman om/over tre generasjoner. Jeg vedder en is på at denne slekta kommer fra Odda/er tilknyttet Odda på en eller annen måte. Det kan for min del se ut som at det blir en liten Gryttenhøst, Samlaget skal nemlig gi ut flere av Gryttens eldre bøker på nytt i pocket, og både 80 grader aust for Birdland og Meir enn regn har jeg ikke lest før. Stas!
Det er også ganske stas at Tore Renbergs neste bok om Jarle Klepp dukker opp allerede i slutten av august, og i Dette er mine gamle dager møter vi Jarle i en alder av 38, lykkelig gift med tre barn i huset. Men det harmoniske middelklasselivet blir visstnok rykket ut av sine trygge rammer nyttårsaften 2010, når Jarle, på jakt etter stjerneskudd til kidsa, treffer på en gammel kjenning som rokker ved tilværelsen hans på en svimlende måte. Jeg krysser fingra for at denne er litt mer Mannen som elsket Yngve og Charlotte Isabel Hansen enn Pixley Mapogo. Og nå det komme en bok om Helge Ombo snart! Plis. (Renberg har jo sagt at alle hans fremtidige bøker skal være knyttet til Jarle Klepp på en eller annen måte (noe barnebøkene Gi gass, Ine og He He, Hasse er bevis på) så da er det jo ikke urimelig å kreve en Helgebok synes jeg.)

Oppfølgeren til Bli hvis du kan. Reis hvis du må. av Helga Flatland (hun vant Tarjei Vesaas debutantpris for denne, mycket velfortjent) kommer også ganske tidlig på høsten, og åttende september skal Alle vil hjem. Ingen vil tilbake. være på vei ut i hyllene. (Men, gudbedre, ikke verdens beste oppfølgertittel...) Bli hvis du kan. Reis hvis du må. handler blant annet om hvordan en liten bygd takler at tre unge gutter fra bygda har blitt drept i Afghanistan, og historien fortelles fra enkelte venner og familiemedlemmers synspunkt. Søsteren til Tarjei (en av de døde), Julie, skal visstnok være sentral i denne oppfølgeren. Første bok var absolutt veldig veldig bra, så håper denne oppfølgeren er mer Innsirkling II enn Min kamp: andre bok og lignende.

Og apropos Min kamp, da har vi kommet til fjerdemann! Jeg har jo lest fra Min kamp: første bok til Min kamp: femte bok av Knausgård allerede, så da må man jo nesten få med seg den siste når den forhåpentligvis dukker opp i midten av oktober. For meg har bøkene vært litt varierte kvalitetsmessig, men både den første og den femte var så bra at det ikke er usannsynelig at den sjette minner mer om dem enn om nummer to og fire. Krysser iallfall fingra for det. Såvidt jeg har forstått skal den siste ta for seg resepsjonen av bokserien og hvordan Knausgårds liv har vært i det siste, så ser for meg at denne blir en tjukkas hvor alle skal med. Det blir iallfall fint å endelig få fullført det Knausgårdske boktårnet som bor på den ene høytaleren min! (Og kjære Oktober, plis ikke ha blurb'er foran på coveret til førsteopplaget da.)

Andre bøker som det også er en viss fare for at får bli hjem, er Portrett av en varulv av Carl Frode Tiller, Erlends kjære Vigdis Hjorth og hennes 30 dager i Sandefjord, Dokkeveien revisited av Pedro Carmona-Alvarez, Imot naturen av Tomas Espedal og Deep shit, Arkansas av Victoria Durnak. Potensielt en veldig finfin bokhøst! At det kommer en oppfølger til Señor Peregrino er jeg derimot ikke så gira over.. (Men, for dere som eventuelt er gira, så kan jeg melde at La Peregrina skal være tilgjengelig fra midten av september.)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...