28. oktober 2011

4,863,928,651

... er min plass i verden, sånn omtrentlig, ifølge BBCs kalkulator. Vi bikker snart syv milliarder, altså hele 7.000.000.000 mennesker. Vil dette egentlig gå i lengden? tenker jeg. Neppe. (Ekstremt dystopisk tankegang følger.)


Jeg tror verden har gått av hengslene for lengst, men man blir jo nesten enda mer bekymra når BBC, i tillegg til kalkulatoren også deler ut litt ekstra dystopiske tilleggsopplysninger. Som at FN har beregna at vi i 2030 sånn egentlig trenger ressursene til TO jordkloder for å opprettholde dagens befolkningsvekst og forbruk om det ikke endrer seg dramatisk iløpet av de neste årene..Uæ!
Jeg hadde nok blitt en ypperlig religiøs person av noe slag (muligens katolikk?), så mye skyldfølelse jeg kan få av å kjøpe en bok for mye eller for å bestille klær fra American Apparel, siden det da må flys inn til meg... Det hjelper jo ikke egentlig at de varer lenger og er produsert ganske hyggelig, når forbruket mitt er en medvirkende årsak til at verden kan ha gått til helvede når jeg er 45. Og jeg er absolutt ikke verst, jeg spiser generelt opp all maten jeg kjøper, har flere vegetariske dager i liksomlavkarbolivet mitt, kjøper økologisk mat når jeg har råd, handler ikke lenger tilfeldige klær jeg egentlig ikke trenger flere ganger i måneden, prøver å tenke kvalitet over kvantitet, resirkulerer det jeg kan der jeg bor, kan ikke engang kjøre bil, dusjer ikke mer enn fem minutter om morgenen, dyrker ymse ting i vinduskarmen. Det hjelper jo ikke sånn i det store og hele, sånn egentlig. Men, det er allikevel verdt forsøket?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...