23. oktober 2011

I verdensrommet kan ingen høre deg skrike

Jeg elsker Johan Harstad, dypt og inderlig, av flere grunner. Jeg elsker for eksempel bøkene hans, språket, at han har meninger jeg kan ta bølgen for. Jeg elsker at han er som meg på flyplasser, at han var Nationaltheatrets første faste husdramatiker. Og spesielt stas er det når han skriver ungdomsromaner av den noe dystopiske sorten!

Darlah - 172 timer på månen er ikke lenger så ny, men fortsatt heidundranes spenstig! Spesielt om man er særdeles lettskremt som meg. Jeg tør jo ikke lese den før jeg legger meg siden jeg da ender opp med å løpe rundt på månebaser i drømmeland. Ugreit.


Darlah er litt Charlie og sjokoladefabrikken møter 70/80-talls science fiction filmer og Twin Peaks (pluss en mengde andre populærkulturelle referanser, selvsagt) og handler om NASA's nye måneferd i 2012. For mediedekningens og økonomiens skyld, har NASA utlyst et lotteri for ungdommer hvor premien er å få være med på romferd til den til nå ukjente månebasen, Darlah 2. De tre heldige vinnerne blir til slutt Mia fra Norge (som har blitt påmeldt mot sin vilje av foreldrene), Midori fra Japan (som ønsker å unnslippe det tradisjonelle japanske familielivet) og Antoine fra Frankrike (som er hypp på å glemme eksen). Etter flere merkelige episoder, og mye om og men er alle på plass på Johnson Space Center for opptrening før det bærer avsted. Men, er egentlig alt som det skal på månen? Har NASA fortalt sannheten om Darlah 2?


Boka kan kanskje virke ganske treig i begynnelsen, men når man først lander på månen så går det over stokk og stein ganske så fort. Og det er sjukt skummelt! Slutten er igrunn det eneste jeg kan kritisere Harstad for, siden den kunne vært gjort litt bedre for å fremstå enda mer kjip. Men Darlah er fortsatt en veldig forferdelig og veldig bra grøsser! Å bli stuck på månen er kanskje noe av det verste jeg kan se for meg å oppleve, aiaiai, bare tanken gir meg frysninger på ryggen. Du går som i sirup og vann, du kan ikke puste uten tidenes mest upraktiske drakt og i tillegg blir du jaga! Tror igrunn Darlah kunne gjort seg som tv-serie, NRK, så jatakk til det! I november kommer forøvrig Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? (staaas) som tv-serie, så da kan jo man også ta Darlah etterhvert. Det hadde vært muy fantastico! 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...