5. januar 2012

Hilde gjør ting hun ikke kan: Kakebaking

Sjokoladepavlova med bærbonanzalokk

Sjokolademarengs:
4 eggehviter
250 gram sukker
3 ss sikta kakaopulver
1 ts raudvinseddik
50 g mørk sjokolade finhakka (hva finhakka betyr kan man velge selv)

Pønt:
3 dl kremfløte
500 g bringebær, blåbær, bjørnebær og kiwi, more is more!
2-3 ss mørk sjokolade, grovt revet (men denne glemte jeg da..)

1) Sett ovnen på 180 grader
2) Pisk eggehvitene til det danner seg det Nigella ville kalt «silkemjuke toppar», jeg er igrunn ikke helt sikker på hva det egentlig betyr, men jeg piska ganske lenge. Så må man piske inn sukkeret en og en spiseskje av gangen, til marengsen blir blank og fancy. 
3) Kakaoen siktes over, og man har i eddiken og den relativt finhakka sjokoladen. Dette skal man vende forsiktig inn til all kakaoen er godt blanda inn, men jeg tror kanskje ikke jeg var forsiktig nok da, jeg velva kanskje mer den kakaoen inn i marengsen. 
4) Legg marengsmassen på et bakepapir på et stekebrett i en tjukk sirkel, som bør være iallfall 20 cm i diameter. Jeg tegna sirkelen på papiret så den ble så sirklete som mulig. Glatt marengssirkelen på kantene og på toppen. 
5) Sett marengsbunnen nederst i ovnen og skru ned til 150 grader. Stekes i 1-1 1/4 time, men om man har en lumsk ovn som mamma sin, så bør man se/kjenne på den innimellom.
6) Når marengsen er ferdig så skal den se sprø og tørr ut på toppen og rundt kantene, men være litt myk å trykke på. Tror jeg iallfall. Den kommer til å sprekke nesten med en gang i ovnen forøvrig, dette er normalt. Skru av ovnen, sett noe i ovnsdøra og la den ligge i ovnen til den er kald. Så kan den ligge på benken til den skal spises. Jeg lot den bare ligge i ovnen over natta, så Bassen ikke skulle klare å smake på den.

Før servering:
1) Legg bunnen på et kakefat. Man skal visstnok legge den oppned, men det glemte jeg.
2) Pisk krem og ha oppå, dekorer så med altfor mye bær og dilldall. Kan også ha sjokolade på, om man ikke glemmer det som meg. Ferdig!
Dette er visstnok en Nigellaoppskrift opprinnelig, og jeg fikk den så av en på Underskog. Jeg tror kanskje ikke marengsen min ble helt riktig, men den smakte veldig som brownies og var litt brownieaktig i konsistensen også. Også er den jo glutenfri! Namnam. 

Jeg anbefaler også å drikke en Aperol Spritz til Pavlova'en. Aperol er ikke så greit å få tak i her i landet da, så da får man ta med seg hjem etter heisatur til Roma/Italia generelt.   

Aperol Spritz

3 deler prosecco 
2 deler Aperol
1 dæsj med sodavann
1 skive appelsin
1 stripete sugerør
Putt alt i et stooort vinglass. Prosecco først og så er det bare å dynge på resten. Man kan ha is i og, men det hadde ikke jeg tilgjengelig så da var det bare kald prosecco, Aperol og sodavann istedet.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...