11. oktober 2009

Jakob seier JA til alt og Neikob seier NEI


Jeg har lest endel barnebøker i det siste, både billedbøker og for de litt eldre. Av uvisse grunner er alle favorittene gitt ut av Samlaget, kan derfor være at det er nynorskefetisjen min som velger dem delvis ut. Men de er jo så bra! For eksempel Jakob og Neikob av Kari Stai som redder seg ut av krokkodillen ved å sette bilen i racergir (eeelsker den!), Tonje Glimmerdal av Maria Parr som er en typisk uteunge og har Gunnvald på 79 som bestevenn og sist men ikke minst, Spelejenta av Jon Fosse som må redde pappaen sin fra en gufsete holme. Sisnevnte mest pga de fantastiske illustrasjonene til Øyvind Torseter, herregud så misunnelig jeg er på at jeg ikke har kommet på noe lignende selv. Ikke kan jeg tegne, og bare fotografier hadde blitt kjedlig. Men kombinasjonen! Fint x tusen, ca.

4 kommentarer:

Frøydis sa...

Ja, ja! Det er tre av de fineste bøkene jeg har lest i det siste også. Har du sett den nye tegneseriem til Øyvind Torseter, den kom ut nå den og. Nydelige tegninger, selv om historien er litt slapp.

Hildebilde sa...

Den om eple? Gravenstein eller noe? Jeg har og sett at det skal komme en bok jeg mistenker at han har illustrert, som heter noe sånt som Sokrates og Pappa. Tror jeg

Frøydis sa...

Ja, den om gravenstein. Hå, er det han som har illustrert den også? Han der altså.

Hildebilde sa...

Jepp, han er overalt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...