19. desember 2010

Tradisjoner

Start
Da jeg var liten så leste vi alltid Snekker Andersen og julenissen før jul, vi så Grevinnen og hovmesteren kvelden før kvelden og disneyjul og Tre nøtter til Askepott på morgenkvisten med nissens tresko fylt med godis på fanget. (I min familie får vi ikke julestrømpe, men jeg og brodern får hver vår røde tresko. Når jeg var liten forklarte mamma det med at nissen satte fra seg skoa hos oss og strømpene hos nabo Ole Martin som bodde i etasjen over. De skoa var til og med med til Australia da vi bodde der og jeg har til dags dato aldri klart å finne ut hvor mamma gjemmer dem gjennom året.)

HemulTrePresangerMat og?

Men så endrer jo tradisjoner seg, Snekker Andersen har flytta til hytta og jeg jobber som regel seint kvelden før kvelden. Noe julemorgen har jeg heller ikke fått de siste tre årene, isteden står jeg på jobb og pakker inn gaver for folk som er for sent ute og som alltid skal ha bøker som har vært utsolgt fra forlaget siden tidenes morgen. Pappa har forsåvidt kjøpt Tre Nøtter til Askepott på dvd til meg, men det er ikke helt det samme å se den rett før sølvguttene tar over showet.. Så hvorfor ikke bare lage noen nye tradisjoner når de gamle begynner å feile? I går var det en artikkel om Tove Jansson i Bokmagasinet til Klassekampen, og der fortalte Anders Heger om at de leser historien Granen (eller Grantreet som den heter i min bok) i jula istedenfor Juleevangeliet. Og denne tradisjonen tror jeg jammen jeg skal adoptere, den får bli en del av den nyere tradisjonen, den hvor man også ser Hjemme Alene 2 på juleverkstedet til Kirsti og Agneta og ikke nødvendigvis har kalkun til jul. Grantreet handler om hvordan mummitrollene blir vitne til julestria i troen om at denne Julen er noe fryktelig som må blidgjøres med presanger, mat og pynta trær man eventuelt kan gjemme seg i. Jeg skal ikke avsløre slutten, så les den selv! Den er veldig fin, og seiler opp som en utfordrer til Snekker Andersen som yndlingsjulehistorie.
Treet

2 kommentarer:

L sa...

det er viktig med nye tradisjoner når livet forandrer seg så de gamle forsvinner, av diverse grunner. jeg har julekveld med venner - vi skal se mongoland, som er julefilmen min. jeg har julekveld med en kompis, vi ser jule-episoder av diverse serier vi liker. jeg jobber på julaften av egen fri vilje, hører på julemusikk og når jeg stenger butikken og tar oppgjøret trekker jeg pusten og gjør meg klar til t-baneturen hjem, til middag og pakker, og så drar jeg helt hjem, til min egen lille leilighet og gir katten min litt ekstra god mat, så pakker jeg opp resten av gavene mine mens jeg ser en julefilm eller en jule-episode, drikker kakao og prøver å ha det fint.

studio 60s jule-episode anbefales. og ally mcbeal elsker jula, så der er det minst to-tre episoder i hver sesong. bare å ta frem julestøvelen og kose seg.

Hildebilde sa...

Åh, det hørtes ut som en finfin ting å gjøre, å se juleepisoder fra ymse serier! Tror jeg skal adoptere den til neste jul :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...