1. oktober 2011

Kulturell Laurdag

Frilørdager, hva skal man egentlig bruke de til? Ikke vet jeg, men i dag var jeg iallfall kulturell sammen med Anna! For tiden er det en Diane Arbus utstilling på Peder Lund, og siden det bare er åpent lørdager mellom tolv og fire så var det bare å hive seg rundt når man først har litt fri. 
Det var igrunn ganske så stas, og jeg hang meg opp i nerdete detaljer som tykkelsen på passpartouten. Vet strengt tatt ikke om dette egentlig er normalt, men veldig fint da! Har kommet frem til at jeg trenger en hobby nå som alle jeg kjenner er opptatt med bebis eller utlendighet, og mørkerommet er den heldige utvalgte. Er noen år siden sist igrunn, men regner med at det er som å lære seg å sykle...?

Peder Lund hadde også min drømmebokhylle, til info. Kunstbøker fra gulv til tak, og en fiffig stige man kan surfe bortover hylla med. I tillegg til Peder Lund var vi tilfeldigvis innom Galleri Riis og, så to gallerier på en dag er slett ikke verst. Vi så Damien Hirsts enorme sommerfugler på Tjuvholmen på veien, så her var det mye kultur for penga på en gang!


På Galleri Riis hadde de et mycket fint kontor, med et lett henslengt bein og visdomsord på veggen. Det er forøvrig Fischli og Weiss' ti stegs manifesto til hvordan man kan jobbe bedre. De hadde også et finfint lite minibibliotek, så kanskje dette  (Riis og Lund er rett ved siden av hverandre..) generelt burde være frilørdagshangout. Planen om å skrive på masteroppgaven gikk ganske glatt i vasken i dag kan man vel kanskje si...
På vei til Peder Lund og gjengen så svingte vi innom Torpedo siden jeg hadde lest i avisa at 100 Notes - 100 Thoughts for dOCUMENTA (13) var tilgjengelig! Stas. Såvidt jeg har skjønt det, så er det en blanding av kunstteori, kunstnerinfo og ymse som skal publiseres i 100 små lefser før documenta braker løs til våren, muligens som en slags pekepinn på hva man får se denne gangen. (documenta er da altså «en toneangivende internasjonal kunstmønstring i Kassel, Tyskland.») Jeg var på tolvern for fire år siden og skal absolutt ta turen denne gangen også. Da får jeg blant annet se igjen Joseph Beuys berømte eik som ble planta foran Museum Friedricianum under documenta7! (Faktisk den på det kortet du sendte meg en gang, Carline!) Og kanskje også spist den sjukt gode churrosen jeg ramla over sist. (Er ikke umulig at det dukker opp en documenta12 post i nærmeste fremtid igrunn, da kan jeg endelig bruke de bildene til noe halvnyttig...)

Vår kulturekspedisjon inkluderte også stopp for italiensk is, samt tidenes mest kronglete vei hjem hvor mer lørdags(søndags..)godis av typen lesestoff og min favoritt fennikkelfrø med farga trekk ble plukket opp. Vel hjemme ble det drinks med deler av kollektivets befolkning, og nå skal jeg visst i bursdag. (Sorry at jeg er sein, Eirin og Gavin!) Alt i alt en ganske begivenhetsrik laurdag, til frilørdag å være! Mer av dem. Bare kanskje litt mer master i uka, da.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...