16. mars 2012

Masterrelatert

Tid, det er en rar ting, plutselig har vi vært to uker i Paris og jeg skjønner ikke helt hvor all tiden ble av. Hva har vi egentlig brukt den til? Om to uker bærer det hjem igjen til Norge, og en masterinnspurt som ikke akkurat blir spesielt staselig sånn som det ser ut akkurat nå. Men det er ikke fordi jeg bare fjaser rundt ved Canal St-Martin hele dagen altså, jeg gjør jo faktisk endel masterrelatert her nede og! Denne uka har eksempelvis vært dedikert til Freud, delvis, så han har blitt lest litt her og der over hele byen. På tirsdag var jeg også på masterrundtur, og besøkte hysteriets høyborg, Hôpital de la Salpêtrière, som jeg skriver en del om i oppgaven min, og så verket Une Leçon Clinique à la Salpêtrière av Pierre-André Brouillet, som er det verket jeg ser Bourgeois verk i lys av. På onsdag var jeg plutselig på dagstur til London, og dro egentlig bare for å få tak i utstillingskatalogen til en utstilling med Louise Bourgeois som nå er på Freudmuseet, i Freuds gamle hus. Som forøvrig var ganske fin, den utstillingen altså. Men katalogen, den var utsolgt alt gitt! F A I L. Vurderte sterkt å grine til meg det eneste eksemplaret de hadde, men det ble med tanken. Jeg kunne kaaanskje få noen essayer fra katalogen tilsendt, så krysser fingra for at det iallfall går, men det jo innmari typisk min flaks da. Jeg kom jo uansett ikke tomhendt hjem fra London, så helt bomtur var det jo ikke. Min indre tegneseriefigur fikk tydligvis dra på sjåpping, så nå er jeg i besittelse av hele to lekedresser (de kalles visst romper suit sånn ellers), en spenstig gardegan (cardigan), en litt veel trang svart vintagekjole og Gavekjolen, en raud kjole med sløyfe. Jajamen! Tid til hvitvin, store sitronmakroner og en tur på kino for å se Martha Marcy May Marlene ble det visst og denne uka. Og i morgen blir det kanskje fest med en vilkårlig poet og kunstner vi møtte på Aux Folies? Selv med masteren hengende konstant over meg er igrunn Parislivet ganske så greit.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...