16. januar 2011

Å sove

Nattelista
Da jeg var liten fikk jeg nesten aldri sove, jeg var en nattevandrer som insisterte på at mammas seng også var min seng. Til slutt måtte mamma begynne med et belønningssystem for å få meg til å slutte og Nattelista var et faktum. (Dette er liste nummer to forøvrig, i nummer en var det flere helt svarte firkanter for de nettene jeg hadde gått bananas... Tror kanskje den ble destruert av meg da jeg var mindre for å skjule min mørke fortid.) Grunnene til denne nattevandringen var mange, men i det siste har jeg begynt å lure på om det var min underbevissthets merkelige drømmer som holdt Hilde 6 1/2 oppe om natta. For de er jaggu litt vel spenstige for Hilde 25 1/2 og til tider.

Et utvalg:

1. Jeg bor i kollektiv med Jens Stoltenberg og har lang lugg. Veldig veldig lang lugg. Så jeg spør til slutt om han kan klippe den for meg og han svarer "Vet du, det kunne jeg absolutt ikke tenkt meg." (Typisk Jensemann!)

2. Jeg er på en lettere suspekt kiosk på Tøyen for å kjøpe meg snop. Når jeg skal betale for snopet så hvisker butikkinnehaveren "Psst! Liker du Knausgård?" og før jeg får tenkt meg om så har han åpna frakken på elegant blottervis og kan avsløre sirlige rader med den enda uutgitte Knausgårdboka innsydd i foret. Jeg går fornøyd hjem med is og Knausgård under jakka. (Dette var i den verste Knausgårdperioden og bok to eller tre var snart på trappene...)

3. En begravelse. Men jeg vet ikke for hvem før presten sier "Så er vi samlet her i dag, for å hedre Didrik Solli-Tangen..." (Her bråvåkna jeg, kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle drømme at han var død. Har kommet frem til at jeg kanskje var påvirka av at jeg leste om nyhetsankermannen i NRK som hadde dødd rett før jeg la meg...)

4. Det er dommedag og av uvisse grunner betyr dette at familier skal deles opp og sendes overalt i verden på forskjellige charterfly. Jeg har pakka i timesvis men når det virkelig gjelder så har jeg troppa opp på Gardemoen uten sko. Folk begynner å bli mer og mer stressa, og når pappas fly tar av til New York og mamma og Eirik er borte, så sitter jeg fortsatt stuck i en buss midt på rullebanen med de mest irriterende menneskene i verden som klager over dårlig plass og treg betjening. (Kanskje det er charterbussen til helvede jeg drømte om?)

5. Jeg er midt i nummeret mitt på Ungdommens kulturmønstring når det plutselig blir fullstendig kaos siden en kid har hoppa av TIL Nord-Korea. (...?)

6. Jeg er på cruise i karibien med ymse folk jeg kjenner og ihvertfall Ida som jeg bor med i kollektivet. Ida har kjøpt en slange som jeg er pisseredd for og i tillegg har hun gitt meg ansvaret for å passe på den. Jeg passer på den ved å oppbevare den i en lufttett pose i håp om at den skal ta kvelden. Det er mye bølger og på et tidspunkt lar jeg Ida tatovere meg mellom fuglene jeg alt har tatovert. Det blir helt utrolig forferdelig grusomt og så betent at man kan klemme guffe ut av det i dagevis. (Guffeklemming i drømme er ganske jævlig, så her bråvåkna jeg og...)

Janei, vet ikke helt hva Freud ville sagt? Synes iallfall ikke det er mye penismisunnelse, Ødipus eller Elektrakomplekser å spore i mine bruddstykker av noen drømmer iallfall!

2 kommentarer:

Anonym sa...

nr 2 Hilde, nr 2! herregud. surrealistisk sketsj, ser det for meg.

Hildebilde sa...

Den kunne kanskje vært en minisketsj i en skolerevy? Kanskje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...