4. august 2011

Stockholm sa

Stockholm
Jeg dro til Stockholm på ferie.
Fotografiska
Og der var jeg på det nye fantastiske fotomuseet Fotografiska!
Robert Mapplethorpe
Det var stas. Jeg så for eksempel en svær Robert Mapplethorpe retrospektiv.
Patti Smith
Robert og jeg er glade i Patti Smith.
Polaroid
En merkelig installasjonsak moren til Sofia Coppola hadde laget.
Merkelige installasjonerMotefoto fra nord.
Motefjas II
Motefjas
Og fantastiske Liu Bolin fra Kina! Han «photoshopper» seg selv inn i bilder ved hjelp av maling, detaljfokus og sjukt mye jobb, ganske så fint.
Og imponerende, ikke minst.
Liu Bolin
Forbidden City
Fine forsvinninger
Og til slutt, svenske Jacob Felländer som har analoge bilder hvor flere byer fra hele verden er eksponert inn i samme gigantiske negativ. Fotografiska altså, hvorfor har vi ikke et sånt et i Oslo?
Jacob Felländer
Jeg hadde på meg festskoa i anledning dagen.
Fest på føttene
Namm
Og spiste sjukt mye reker.
GodisGodis fikk jeg og! Jeg burde egentlig ikke ha lov til å kjøpe flere kunstbøker, men går stadig på en smell. Vi kan si at jeg samler på dem, jeg går jo tross alt på master i kunsthistorie...?
Fotografiska
Lunsj
Jeg spiste også en bakt potet. En annen dag.
Stadshuset
Fin plass
Her i Gamla Stan vil jeg bo, og så vil jeg sitte på akkurat denne plassen og lese boka mi i fred og fordragelighet på søndager.
Stedet du leser bok hele dagen
Planteranke
Gamla Stan
Mat
På Bistro Ruby fikk jeg spenstig svensk cider...
Og en Briska
...og min nye yndlingsrett: Moules Frites! Belgierne gjorde jaggu noe riktig når de fant opp denne retten. Nammnammnam! Blåskjell og påmmfri med aioli er absolutt ikke feil.
Moules Frites!
Bistro Ruby
Pass degFøler svenskene kanskje sender litt blanda signaler?
Stockholm
Og så var det båttur.
Nabofarger
Jeg matcha båtens interiør.
Plast
ParadisetBåtturen gikk til Vasamuseet (svenskenes største FAIL, nesten) og så Moderna Museet, hurra!
Moderna
Irving Penn og jegFlaks for meg så hadde Moderna Museet også tatt frem rubbel og bit (iallfall store deler) av fotosamlingen sin, så det var stort sett foto overalt i museet. Og i tillegg en fantastisk utstilling med Siri Derkert, som er like tøff som Louise Bourgeois og Tamara de Lempicka. (Og da er du ganske tøff, altså.)
Hilde i et bilde
Moderna museet
Mamma og Candida Höfer
På Moderna Museet fikk jeg også fatt i noe jeg ikke har sett siden jeg var i London for mange herrens år siden, nemlig en...
tomat.gif...tomat som også er en ketchupflaske!
Ca. like praktisk som banandeleren min.
Speil
Konglig
På vei tilbake til sentrum så tok vi båten igjen.
Og der har man alltid royalt selskap.
Tranan
Tranan
Biff Rydberg
Jeg skulle prøve meg på lokal mat, og endte opp med en Biff Rydberg på Tranan. Det var en slags pyttipanne med biff og egg, så ikke egentlig så spennende som jeg hadde håpa. Men god allikevel! Potetstrimmlene var forsåvidt totalt overkill, og særs unødvendig når man skal ha...
Fire slagisbonanza til dessert! Namnamnam, for en god is. Men veldig vanskelig å velge hvem man skal starte med når alle ser like gode ut.
isomanen.gif
Rødruta
Jeg vurderte nesten å hive meg på toget til Hässelby, men jeg vil nok neppe møte Albert Åberg på Claes Ohlson så jeg lot være.
Hässelby
Roadtrip
Og dro heller hjem igjen. Sverige er forøvrig innehaver av tidenes beste kommune, kan jeg også melde. Grums! Tenk å bo der,
Greetings from Grums
.
Den beste kommunen
Grums!
Det var nesten så vi kjørte innom for å sjekke om man faktisk kunne få postkort med Greetings from Grums. Men istedet spiste jeg bilsnacksen min, leste bok og løp avgårde på Gressfest når jeg endelig var tilbake i Oslo.
Tursnacks

4 kommentarer:

My Cup Of Tea Vintage sa...

Åh så mange fine bilder! Nå fikk jeg akutt lyst til å dra til Stockholm...

Hildebilde sa...

Takk! Ja, Stockholmstur må vi jo få til når Busk er så stor at Dan kan ha henne alene.

My Cup Of Tea Vintage sa...

gjerne :)

Smygfisken sa...

Måtte le høyt to ganger av denne bloggoposten: ketchupflaska (brings back memories), og ikke minst: greetings from grums! Ubetalelig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...